Vakantie in Slowakije (2016)

Inmiddels zijn we al weer een week terug van onze vakantie in Slowakije. Wat hebben wij daar genoten! Slowakije is een prachtig land met amper toeristen, heel veel natuur & heerlijk (goedkoop!) eten.

Tien jaar geleden zijn we met zijn tweeën eens een dagje in Slowakije geweest, toen we op vakantie in Polen waren. Maar meer dan dat wisten we zelf ook niet van Slowakije. Net als nagenoeg iedereen om ons heen trouwens - op één collega na was niemand er ooit geweest en we kregen vooraf heel vaak te horen: "Wáár gaan jullie heen?!?" Maar goed. Wij dus naar Slowakije! Dik 1400 km rijden: op de heenweg overnachtten we in een hostel vlak bij Praag; de terugweg deden we in één ruk, was ook prima te doen! En het was dus mooooi in Slowakije. Voor zover ik 't met foto's kan laten zien: hieronder krijg je een kleine indruk.

Natuur

Groen, groen, groen: Slowakije heeft heel veel uitgestrekte bossen en natuurgebieden. Je kunt er prachtig wandelen - al bestaan de wegen op de kaarten met regelmaat niet, en zijn er dan weer wel paadjes die op de kaart niet te vinden zijn. We hebben dus ook wel eens gewoon maar gecrosst. Dat kan daar prima, want er zijn amper hekken en sloten om weilanden of bossen.

En o-ver-al bloemen. En paddenstoelen trouwens. Die worden door veel Slowaken geplukt & verkocht. Er zijn een heleboel Slowaakse Roma en die hebben we heel vaak als paddenstoel- verkopers langs de kant van de weg zien staan. Wij hebben ons er maar niet aan gewaagd.

We hebben veel wild gezien. Vooral 's ochtends vroeg kun je veel herten tegenkomen, maar ook op klaarlichte dag denderde er zomaar opeens een grote roedel herten voor onze neus langs!

Door de bloemen en met het uitzicht op de bergen hardlopen - dat is nog eens wat anders dan een rondje door Leeuwarden!

Dit is bovenop Sitno, de hoogste berg in de omgeving van onze camping. 1009 meter klinkt misschien niks als je de bijvoorbeeld de Franse Alpen in je hoofd hebt, maar het was toch een stevige klim met heel veel rotsen en trappetjes naar boven! Hessel (4) had het er soms maar moeilijk mee. Gelukkig was het zeker de moeite waard, want het uitzicht op de top was prachtig. Op de foto hieronder zie je de Sitno vanaf de camping.

Dit vonden de mannen ook erg leuk trouwens: fossielen zoeken in een oude zandafgraving. Ik vond 't maar een warm en zanderig klusje en dook na een poosje lekker in een boek, maar de jongens hielden 't een flinke tijd vol. Leendert Jan had het meeste succes, hij vond een puntgave haaientand.

Cultuur: kastelen & ruïnes

Kastelen en ruïnes zijn er om de zoveel kilometer. We zijn er heel veel tegengekomen, maar hebben ze lang niet allemaal bekeken. Er is ook een Walt Disney-achtig sprookjespaleis: die was wat te ver weg vanaf onze camping, maar op de terugweg naar huis reden we er wel langs.

Dit is de ruïne van het klooster in Bzovík. Je kon hier zomaar naar binnen lopen. Jammer genoeg waren er geen informatieborden en hoewel de ruïne van buiten nog heel wat lijkt, was het van binnen best een rommeltje - geen hekken, je kunt zo uit de torens naar beneden vallen, en je kon zien dat er ooit iets met het gebouw is gedaan (oude deuren, stroomkabels), maar dat is gewoon gelaten voor wat het is. Maar wel mooi!

Dit enorme gebouw is het kaštieľ vo Svätom Antone. Nog helemaal ingericht zoals het vroeger was (chique!). Je kon 't - zoals in de meeste musea in Slowakije - alleen bekijken onder leiding van een gids. En laat die nou alléén Slowaaks spreken! Geen touw aan vast te knopen. Daar vonden de jongens natuurlijk niks aan, maar gelukkig was er aan het eind ook nog een leuke expositie over geschoten wild. Beren, herten, bizons, roofvogels, vissen... je kon het zo gek niet bedenken of het stond er. Dat vonden de jongens wél leuk. En gelukkig was er ook een fontein om in te knoeien! Waar zou je zijn zonder fonteintjes op vakantie... :-)

En dit was het oude kasteel in Banská Štiavnica. De laatste rondleiding met gids was net geweest toen wij er aankwamen, dus mochten wij er zelf door heen lopen. Véél beter! Prachtig gebouw. De jongens vonden de kerkers en martelkamers maar niks! :-)

En zwemmen met zo'n uitzicht, vind je dat niet mooi? Het was trouwens wel even zoeken om een geschikt zwemmeertje. Slowakije ligt niet aan zee, en de zwemmeertjes die er zijn, zijn vaak stuwmeren of oude steengroeves. En die worden meteen diep - niet echt handig met kleine kinderen. Maar uiteindelijk vonden we een mooi meer mét mooi strandje en speeltuintje er bij.

Nog meer cultuur

In Slowakije staan meerdere kerken die helemaal uit hout bestaan, zonder dat er spijkers zijn gebruikt. Dit kerkje uit 1726, dat op de werelderfgoedlijst van de Unesco staat, staat in Hronsek. Hij was afgesloten, maar toen we een rondje om de kerk hadden gewandeld kwam de beheerster (een stevige Slowaakse 'moeke') naar buiten om de kerk voor ons open te doen. Ze zette een Engelse cd met toelichting voor ons aan, liet ons 'verplicht' het gastenboek tekenen en vond dat we ook entree moesten betalen én smeerde ons vervolgens twee ansichtkaarten aan. Dat ging allemaal in het Slowaaks met veel handen & voeten - heel vermakelijk, en ach, voor die paar euro vonden we het allemaal wel prima :-)

In Banská Štiavnica gingen we ook naar het mijnmuseum. Als lemmings achter elkaar aan gingen we lopend over een spoorbaantje door smalle tunneltjes onder de grond, met een helm op en dikke zaklamp mee. De jongens vonden het geweldig (nou ja, op die Slowaakse gids na dan natuurlijk, want die sprak weer geen woord Engels)! Ze vonden het helemaal niet spannend trouwens.

Daarna gingen we het stadje zelf in, waar we o.a. het oude kasteel bezochten (zie hierboven). Hieronder nog een paar foto's van Banská Štiavnica.

In Budapest (Hongarije) gingen we o.a. naar het treinenmuseum. Dat vonden de jongens prachtig! De stad zelf interesseerde ze verder geen biet. Het was er smoorheet & al die gebouwen, dat hoefde voor hen niet zo. Maar gelukkig waren er ook in Budapest fonteinen.

En ook leuk: loop je een kerk binnen, blijkt er een trouwerij te zijn! Uiteraard konden we ook daar geen woord van verstaan :-)

We hadden zelf nog wel meer cultuur willen opsnuiven in Budapest. We hebben nu heel snel o.a. de Joodse wijk, het Burchtpaleis, het Heldenplein, de Grote Synagoge, en de bekendste winkelstraten meegepikt. Voor de jongens was dat méér dan genoeg. Misschien moeten we het samen nog maar eens in alle rust over doen!

Deze ijstoren vol ingevroren flesjes cider stond midden in de Joodse wijk in Budapest. Als je een flesje wist te bevrijden, mocht je 'm opdrinken. De jongens vonden dit érg leuk!

Arm of rijk?

En is Slowakije nou arm of rijk? Het land hoort bij de EU, dus volgens die maatstaf is het niet echt arm. Maar je kunt duidelijk zien dat het veel minder rijk is dan Nederland. Al moet ik bekennen: wij hadden het stúkken armoediger verwacht. De voorzieningen zijn over het algemeen prima. De grote wegen zijn goed begaanbaar, er zijn veel supermarkten en die hebben eigenlijk alles wat je zoekt. In de grote steden kom je alle luxe Europese winkels tegen.

Maar er is veel vergane glorie: prachtige gebouwen, die er totaal vervallen bij staan en waar (zo op het oog) niets mee wordt gedaan. Je ziet veel leegstaande, vervallen huizen en aan hun lot overgelaten auto's of landbouwmachines. We hebben regelmatig mensen langs de kant van de weg zien lopen met een handkarretje voor jerrycans water, en mensen die met een zeis aan het maaien waren. Appartementencomplexen die aan de ene kant half ingestort waren - het dak en de ramen misten en het onkruid groeide gewoon in de kamers - en aan de andere kant woonden nog mensen. Dus ja, het is zeker niet even rijk.

Een appartementencomplex in de Joodse wijk in Budapest. Ik zou niet op de galerij durven lopen (in Nederland zou dit echt nooit kunnen), maar hier wonen gewoon nog mensen.

En hoewel de grote wegen prima zijn - al is het veel 'lapwerk' met overal nieuwe stukjes asfalt er op geplakt - zijn de kleine wegen niet al te best... zie hier een voorbeeld van een 'verharde' weg!

Het is niet te vergelijken met Nederland dus, maar we voelden ons er prima op ons gemak en niet totaal uit de toon vallen ofzo. Overall een prima vakantieland.

De camping

O ja, en wie nog wil weten waar we kampeerden: we stonden op camping Lazy. Een kleine camping met Nederlandse eigenaren. Elke kampeerplek heeft een eigen vuurstookplaats, en voor de kinderen is er o.a. een klein opzetzwembadje, speeltuin met zandbak, speelschuur, schommels & trampolines, een kabelbaan (over het water!), ponyrijden, kippen & varkens voeren en geiten melken. De mannen hebben zich kostelijk vermaakt. Leuke camping!

Wij hebben in elk geval een heerlijke vakantie gehad. Over het algemeen prima temperaturen (wel een paar regendagen), prachtige natuur, genoeg te zien, weinig toeristen (daar houden wij wel van), niet duur en je kunt er heerlijk eten (daar vertel ik je binnenkort meer over). Wij komen zeker nog wel eens terug in Slowakije!